Algemene Voorwaarden – TMT BIM Design

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van TMT BIM Design met betrekking tot ontwerp- en advieswerkzaamheden

in de installatietechniek met behulp van BIM (Building Information Modelling) Revit.

 

 

Artikel 1 – Definities

  • 1.1 Opdrachtnemer: TMT BIM Design gevestigd te Weesp, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 32083311
  • 1.2. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven.
  • 1.3. Partijen: de Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk.
  • 1.4. Werkzaamheden: diensten zoals ontwerpen, modelleren, coördineren en adviseren binnen het 3D ontwerpen van installatietechniek met behulp van BIM (Revit).
  • 1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer betreffende het leveren van werkzaamheden.
  • 1.6. Product(en): alle door Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst te bewerken,
    vervaardigen, behandelen, te fabriceren en/of te leveren zaken.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  • 2.1. Deze voorwaarden gelden voor alle offertes, opdrachten, en overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
  • 2.2. Afwijkingen zijn enkel bindend indien schriftelijk overeengekomen.
  • 2.3. Op het moment van totstandkoming van de overeenkomst wordt de afnemer geacht akkoord te gaan met de uitsluitende toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden.
  • 2.4. Opdrachtnemer kan niet aan zijn aanbieding worden gehouden indien de afnemer had behoren te begrijpen dat de aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevatte.
  • 2.5. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van redenen een op basis van een vrijblijvende aanbieding bij haar geplaatste opdracht niet te accepteren. Op opdrachtnemer rust niet de plicht om na een vrijblijvende aanbieding bij haar geplaatste opdracht te herroepen, al zal gebruiker de opdrachtgever veelal ervan verwittigen dat een order niet in behandeling zal worden genomen (zonder daartoe gehouden te zijn).

Artikel 3 – Offertes en totstandkoming overeenkomst

  • 3.1. Offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders vermeld.
  • 3.2. Tussen Partijen komt niet eerder een Overeenkomst tot stand dan dat Opdrachtgever een offerte van Opdrachtnemer schriftelijk en/of per mail heeft geaccepteerd. Als Opdrachtgever aan Opdrachtnemer een direct en gericht verzoek tot het uitvoeren van een opdracht zendt, leidt de acceptatie daarvan door Opdrachtnemer, per mail en/of schriftelijk, tot overeenstemming. Als Opdrachtnemer krachtens het daartoe bestendige gebruik op het enkele verzoek van Opdrachtgever een aanvang neemt met haar werkzaamheden, komt op dat moment van aanvang de Overeenkomst tot stand
  • 3.3. Elke door Partijen overeengekomen termijn heeft een indicatieve strekking en geldt nimmer als fatale termijn, tenzij in de Overeenkomst en/of in deze AV anders is aangegeven.
  • 3.4. De Opdrachtnemer spant zich in de opdracht zorgvuldig en onafhankelijk uit te voeren, de belangen van de Opdrachtgever naar beste weten te behartigen en te streven naar een voor de Opdrachtgever bruikbaar resultaat. Voor zover noodzakelijk, zal de Opdrachtnemer de Opdrachtgever op de hoogte houden van de voortgang van de werkzaamheden.

Artikel 4 – Uitvoering van de opdracht

  • 4.1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit naar beste inzicht en vermogen.
  • 4.2. Opdrachtgever levert tijdig alle benodigde informatie aan.
  • 4.3. Opdrachtnemer is gerechtigd (één of meer onderdelen van) de opdracht door derden te laten uitvoeren.

Artikel 5 – Termijnen

  • 5.1. Opgegeven termijnen zijn indicatief.
  • 5.2. Bij overschrijding dient Opdrachtgever schriftelijk in gebreke te stellen.

Artikel 6 – Intellectuele eigendom

  • 6.1. Alle rechten op ontwerpen, modellen en documenten blijven bij Opdrachtnemer.
  • 6.2. Opdrachtgever krijgt een beperkt gebruiksrecht voor het beoogde doel.
  • 6.3. Gebruik of verspreiding door Opdrachtgever is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming.

Artikel 7 – Gebruik van software/licenties

  • 7.1. Opdrachtnemer werkt de software van autodesk, Autodesk Architecture, Engineering & construction collection.
  • 7.2. Gebruik van software van Opdrachtgever vereist voorafgaande schriftelijke afspraken.
  • 7.3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor incompatibiliteit of externe wijzigingen.

Artikel 8 – Samenwerking met derden en andere disciplines

  • 8.1. Opdrachtnemer werkt samen met architecten, constructeurs en aannemers.
  • 8.2. Coördinatie gebeurt volgens vooraf overeengekomen protocollen.
  • 8.3. Opdrachtnemer is enkel verantwoordelijk voor de eigen modelonderdelen.
  • 8.4. Deelname aan overleg vindt plaats als dit is overeengekomen.

Artikel 9 – Geheimhouding

  • 9.1. Partijen houden vertrouwelijke informatie geheim.
  • 9.2. Vertrouwelijkheid geldt bij mededeling of de aard van de informatie.
  • 9.3. Geheimhouding blijft vijf jaar na beëindiging van kracht.
  • 9.4. Projectreferentie mag worden genoemd tenzij anders overeengekomen.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid

  • 101. Aansprakelijkheid geldt alleen bij opzet of grove nalatigheid.
  • 10.2. Onder een verwijtbare fout wordt verstaan: een fout die Opdrachtnemer onder de
    desbetreffende omstandigheden, met inachtneming van normale oplettendheid en bij normale wijze van vakuitoefening, behoort te vermijden.
  • 10.3. Indien en voor zover, om welke reden dan ook, Opdrachtnemer aansprakelijk is voor de schade van Opdrachtgever en/of een derde, dan beperkt elke schadevergoedingsverplichting van Opdrachtnemer zich tot de hoogte van de (gezamenlijke) factu(u)r(en) door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever gezonden in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst die tot de desbetreffende schade heeft geleid, in alle gevallen met een maximum aan schadevergoedingsverplichting van 10.000 EUR (tienduizend euro).
  • 10.4. Partijen komen overeen dat elk recht op schadevergoeding van Opdrachtgever vervalt door:
    - het verstrijken van een termijn van zes weken, lopende vanaf de dag dat Opdrachtgever met haar schade bekend is geraakt en/of redelijkerwijs moet worden geacht bekend te zijn en/of;
    - verstrijking van een termijn van twee jaren, nadat de Opdrachtnemer haar (laatste) factuur aan Opdrachtnemer heeft gezonden in het kader van de Overeenkomst waarvan de werkzaamheden naar de mening van Opdrachtgever tot de schade hebben geleid.
  • 10.5. Indien de Opdrachtgever enig aan de opdracht verbonden risico heeft verzekerd en/of
    anderszins aan derden heeft overgedragen, is hij gehouden Opdrachtnemer van
    aansprakelijkheid ter zake van dit risico te vrijwaren. Bij gebreke van vrijwaring vervalt elke
    aansprakelijkheid van Opdrachtnemer.
  • 10.6. De uitvoering van de werkzaamheden die Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst met Opdrachtgever uitvoert, zien in het algemeen op het vervaardigen van technische tekeningen, 3D modellen en/of andere technische werken, aan te wenden ten behoeve van (meeromvattende) bouw- en aanneemwerkzaamheden van Opdrachtgever en voor derden. Uit de aard daarvan geldt tussen Partijen dat Opdrachtgever immer verantwoordelijk is voor juiste aanwending, in- en/of toepassing, danwel verwerking of anderszins, van de (eind)Producten van Opdrachtnemer. Opdrachtnemer is dus nimmer aansprakelijk voor schade die het gevolg is van gebreken in die aanwending, in- en/of toepassing, danwel verwerking of anderszins.

Artikel 11 – Overmacht

  • 11.1. Bij overmacht kan uitvoering worden opgeschort of beëindigd.
  • 11.2. Onder overmacht wordt tussen Partijen verstaan, onder meer en niet beperkt daartoe:
    - het optreden van geestelijke en/of lichamelijke stoornissen van de medewerkers van
    Opdrachtnemer;
    - het optreden van technische en/of bedrijfsmatige en/of ICT-storingen in een mate die de normale uitvoering van de werkzaamheden van Opdrachtnemer hindert;
    - het optreden van storingen in de aanlevering van door (een) derde(n) aan Opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst te verstrekken informatie, gegevens,
    werkzaamheden, danwel welke aanlevering dan ook;
    - van buiten komende invloeden en/of oorzaken, waaronder in ieder geval worden begrepen
    stakingen en/of anderszins tijdelijke werkonderbrekingen, bijzondere weersomstandigheden,
    molest, oproer, pandemieën en/of andere maatschappij-ontwrichtende gevallen.
  • 11.3. Ingeval van overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer immer gerechtigd tot beëindiging van de Overeenkomst over te gaan, in dat geval schriftelijk en met redenen omkleed, zonder dat Opdrachtnemer om welke reden dan ook tot enige schadevergoeding aan Opdrachtgever en/of derden gehouden is.

Artikel 12 – Betaling

  • 12.1. Betaling binnen 14 dagen na factuurdatum.
  • 12.2. Indien na het verstrijken van 14 dagen na factuurdatum geen betaling heeft
    plaatsgevonden, verkeert de Opdrachtgever in verzuim. Opdrachtnemer is alsdan gerechtigd de door de wet aan verzuim verbonden rechten uit te oefenen, zoals het opschorten van verdere werkzaamheden en/of het in rekening brengen van wettelijke (handels)rente en/of
    buitengerechtelijk kosten.
  • 12.3. Invorderingskosten zijn voor rekening van Opdrachtgever.
  • 12.4.  Indien sprake is van een meer dan (zeer) eenvoudige opdracht – hetwelk ter beoordeling van Opdrachtnemer is – is Opdrachtnemer naar haar beoordeling immer gerechtigd van Opdrachtgever tussentijdse en/of deelbetaling, danwel een voorschot te verlangen.
  • 12.5. Indien en voor zover Opdrachtnemer werkzaam is op basis van krachtens de Overeenkomst, danwel op basis van bestendig gebruik, vastgestelde uurtarieven, is Opdrachtnemer immer gerechtigd om jaarlijks, in januari van ieder jaar, die uurtarieven te indexeren op basis van de Consumentenprijzenindex (CPI – CBS), waarbij het indexeringspercentage van het kalenderjaar gelegen vóór de betreffende januari wordt toegepast.

Artikel 13 – Beëindiging van de overeenkomst

  • 13.1. Schriftelijke opzegging met opzegtermijn van één maand.
  • 13.2. Opdrachtnemer heeft recht op betaling voor verrichte werkzaamheden.

Artikel 14 – Toepasselijk recht en geschillen

  • 14.1. Nederlands recht is van toepassing.
  • 14.2. Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam.